Przełom marca i kwietnia to zdecydowanie czas, w którym każdy fan jazdy rowerowej poważnie zastanawia się już nad wyciągnięciem jednośladu na pierwsze dłuższe przejażdżki. Być może planujesz zakup nowego jednośladu, który posłuży przez kolejne kilka lat i z którym dojedziesz tam, gdzie dotąd nie udało się dotrzeć? Czy uniwersalne rowery turystyczne są niezawodne?

Przełom marca i kwietnia to zdecydowanie czas, w którym każdy fan jazdy rowerowej poważnie zastanawia się już nad wyciągnięciem jednośladu na pierwsze dłuższe przejażdżki. Chociaż kondycję odbudowujemy zwykle stopniowo, odpowiednie przygotowanie roweru do dalekich wycieczek ma kluczowe znaczenie także na początku sezonu. Być może planujesz zakup nowego jednośladu, który posłuży przez kolejne kilka lat i z którym dojedziesz tam, gdzie dotąd nie udało się dotrzeć? Na potrzeby długich tras i szlaków rowerowych, rowery turystyczne wydają się być niezastąpione. Dlaczego warto zdecydować się na taką geometrię i jakie warunki zapewni na długiej trasie rower turystyczny?

Rower turystyczny – uniwersalny model na długie przejażdżki

Rowery turystyczne i trekkingowe zostały przystosowane do jazdy po zróżnicowanym terenie i na długich trasach. Sprawdzą się w mieście, przy codziennych dojazdach do pracy, ale ich pełen potencjał można znacznie lepiej przetestować właśnie na długich wyprawach. Dzięki odpowiedniej geometrii umożliwiającej zajęcie wygodnej pozycji siedzącej, lekko pochylonej, a także możliwości montażu dodatkowego wyposażenia do roweru, z modelem trekkingowym nie odczujesz nadmiernego zmęczenia i przeciążenia organizmu na trasie. W przypadku rowerów turystycznych masz też niepowtarzalną szansę na zamocowanie do ramy bagażnika tylnego i przedniego, a następnie dołączenie do niego praktycznych sakw podróżnych z pojemnością pozwalającą nawet na przewiezienie namiotu, karimaty czy podstawowego wyposażenia biwakowego.

Dlaczego rowery turystyczne są tak dobrze przystosowane do długich tras? Im większy dystans pokonujemy, tym ważniejsza staje się wygoda i ustawienie siodełka w rowerze. Dla rowerów turystycznych projektuje się zwykle szersze siodełka z dobrym podparciem pośladków i kości ogonowej, miękkie i amortyzowane dla zapewnienia komfortu na całej trasie. Ważnym elementem jest też wspomniana już pozycja za kierownicą – przyjmuje się, że im bardziej wyprostowana, tym bardziej komfortowa stanie się jazda na rowerze przy długiej trasie. Podczas wycieczek rekreacyjnych nie nastawiamy się raczej na osiąganie wysokich prędkości, do których przydaje się mocno pochylona pozycja. Na rowerze turystycznym usiądziemy więc prosto, a przy odpowiednio dobranym do wzrostu rozmiarze ramy i wysokości siodełka nie zmęczymy ani kręgosłupa, ani rąk trzymających kierownicę.

Amortyzacja w rowerach turystycznych i trekkingowych

Przystosowanie roweru trekkingowego do jazdy po zróżnicowanych trasach sprawiło, że do wielu modeli konieczne było przeniesienie amortyzacji doskonale znanej z rowerów górskich. W ofercie rowerów turystycznych dostępnej w Bikester.pl znajdziesz wprawdzie także modele bez amortyzacji, wystarczające jeśli na co dzień poruszasz się po mieście lub stosunkowo prostych i łagodnych trasach, ale na dłuższych wyprawach polecane jest korzystanie przynajmniej z niewielkiej amortyzacji na widelcu przednim redukującej obciążenia dla nadgarstków i dłoni spowodowanych jazdą po nierównym terenie.

Napęd rowerowy na długie trasy

Przy zakupie roweru turystycznego trzeba oczywiście przywiązać wagę do przełożeń. Im dłuższe trasy pokonujemy, im więcej godzin spędzimy na siodełku, tym ważniejsza staje się wygoda i optymalne wykorzystanie sił. Duża ilość przełożeń pozwala dostosować dynamikę pracy napędu rowerowego w zależności od trudności i nachylenia trasy. W najprostszych modelach wystarczy ok. 9 biegów, ale w sprzedaży dostępne są także propozycje 30-biegowe.

Czy uniwersalne rowery turystyczne są niezawodne?

Prawidłowa konserwacja i serwisowanie roweru ma ogromne znaczenie niezależnie od konstrukcji, ale im dłuższe trasy pokonujesz, tym techniczna kondycja jednośladu nabiera większego znaczenia. Rowery turystyczne to modele o stosunkowo prostej konstrukcji, w której niewiele elementów może ulec poważnemu uszkodzeniu. Najczęstsze awarie dotyczą spadającego lub przerwanego łańcucha, uszkodzonych linek hamulców lub biegów, a także pękniętej dętki czy startego bieżnika opony. Przy regularnej konserwacji, właściwym zabezpieczeniu roweru przed sezonem zimowym i odpowiednim osuszeniu i oczyszczeniu wszystkich elementów roweru i napędu po każdej przejażdżce awaryjność modeli turystycznych powinna być minimalna. Zaleca się, aby przynajmniej raz na jesień, przed zamknięciem sezonu oraz na wiosnę, przed pierwszymi dłuższymi trasami, zweryfikować jakość smarowania elementów pracujących, sprawność linek i hamulców oraz zużycie łańcucha. Ich wymiana nie jest kosztowna, ale może ocalić przed niespodziewaną awarią na trasie.

Materiał Partnera


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

43 + = 47